Hybride Honda Jazz-aandrijflijn komt voort uit Formule 1
Geen reactiesHet Formule 1-team van Max Verstappen staat aan de basis van de door Honda nieuw ontwikkelde hybride aandrijflijn voor de Honda Jazz. Het basisprincipe is het zo zorgvuldig mogelijk omgang met brandstof, terwijl extra vermogen waar nodig beschikbaar is.
De hybride aandrijflijn van de nieuwe Honda Jazz is ontwikkeld met kennis die is opgedaan in de Formule 1. Honda, de motorleverancier van Red Bull Racing – het team waarvoor Max Verstappen rijdt – past daarbij de principes uit de autosport toe: zo weinig mogelijk brandstof verbruiken maar toch beschikken over maximaal vermogen.
Het resultaat is het e:HEV-hybridesysteem dat bestaat uit twee compacte maar krachtige elektromotoren, de 1,5 liter DOHC i-VTEC-benzinemotor, een lithium-ionbatterijpack en de nieuw ontwikkelde eCVT-automaat. Deze Electronically controlled Continously Variable Transmission met één vaste overbrengverhouding zorgt voor een soepel, lineair gevoel tijdens het versnellen.
Het e:HEV-systeem zal in stedelijke omgeving (ongemerkt) wisselen tussen twee van de drie beschikbare rijmodi. Met EV Drive wordt volledig elektrisch gereden op stroom uit het accupack. Deze rijmodus wordt ook ingeschakeld bij het afremmen, om daaruit energie terug te winnen en zo de accu bij te laden. In Hybrid Drive wordt de batterij juist opgeladen met een teveel aan vermogen uit de benzinemotor. In deze rijmodus levert de benzinemotor vermogen aan de elektrische generatormotor, die op zijn beurt weer kracht levert aan de andere elektromotor die de wielen aandrijft.
De derde rijmodus heet Engine Drive. Daarbij wordt de benzinemotor rechtstreeks op de wielen aangesloten. De benzinekrachtbron is daarbij dus de aandrijfmotor. Aangevuld met een ‘on-demand’ boost van de elektromotoren is deze stand de meest geschikte voor rijden op de snelweg. Zo kunnen we ons toch even Max Verstappen voelen.